Viata de antreprenor
Publicat la 2015-03-12 13:02:45, in categoria Corina - peripetii birocratice
Antreprenoriatul inseamna adaptare, inclusiv la schimbari legislative
Scriam in articolul trecut despre calatoria unui antreprenor de la vis la reusita. E un drum lung, iar pe soseaua antreprenoriatului apare uneori banda rapida, alteori gropi si blocaje. Altfel spus, cand esti la prima afacere, exista multe obstacole la care nu te astepti. Apar schimbari legislative si financiare pe care nu le anticipezi, contracte care se blocheaza, sustinere promisa care dispare. Pentru oricare dintre aceste ocazii e intelept sa iti faci ”temele” in mod riguros inainte sa iti infiintezi o firma. In articolul despre care va scriam la inceput, va mentionam ca o planificare atenta a timpului si a resurselor este esentiala. Multe dintre firmele nou infiintate sucombeaza inca din primul an din cauza unor asteptari nerealiste, care duc la lipsa sustinerii financiare a afacerii. Se spune, ca unei afaceri obisnuite ii ia 5 ani, sa ajunga la punctul de break-even. Poate sunt si afaceri, care sunt mai promitatoare de atat, dar, fara a fi pesimisti, luati in calcul si scenariul cel mai urat posibil si planificati-va banii si resursele de tot felul pentru o perioada cat mai lunga!
Povestile unui antreprenor, cu bune si rele
Toti citim despre antreprenori de succes care au reusit in planul lor. Am fost si eu o poveste care apucase un drum spre succes. Am infiintat o agentie de turism, ce se dorea prima agentie inbound pentru persoane cu nevoi speciale. Acesta era visul meu. Intr-o oarecare masura a reusit. Am facut turism inbound, am avut turisti cu, sau fara, dizabilitati.
Imi facusem temele. Credeam eu. Mi-am intocmit un plan de afaceri, am luat in considerare timpul in care ar trebui sa sustin activitatea. Luasem in calcul si partea buna a lucrurilor, era o afacere de nisa, asadar afacerea ar fi trebuit sa miste mai repede.
Cu un an inainte de a infiinta firma am inceput documentarea: pe ce m-as putea baza pentru a oferi servicii de turism pentru persoane cu dizabilitati. Fiind un domeniu de pionierat, am citit foarte multe din bunele practici din UE si Statele Unite ale Americii. Am cautat furnizori. La acea vreme am luat in calcul doar descrierile de pe site-urile hotelurilor. Am cautat transportatori, un demers neasteptat de anevoios. Cand am luat licenta de turism aveam o parte din teme facute, sau cel putin, asa am considerat la vremea respectiva.
Infiintarea si autorizarea propriu-zisa a agentiei
Ca in multe domenii de activitate, sa infiintezi o firma cu obiect de activitate adecvat nu e suficient, ci trebuie o autorizare speciala. In cazul acesta era vorba despre o licenta de turism, avizata in anumite conditii de spatiu, pregatire, polita de asigurare. Am gasit spatiul potrivit, am incheiat asigurarea pentru turisti in caz de insolventa, am depus documentatia si mi-am luat licenta de turism in aproximativ o luna.
In perioada de documentare, imi scosesem o lista de potentiali furnizori. Dar niciodata planul de acasa, nu se potriveste cu cel din targ, asteptati-va si voi la asta! De cele mai multe ori marfa din oferte e diferita de ce gasesti in realitate: transportatori care chiar daca ofereau reduceri pentru persoane cu dizabilitati, nu aveau masini pregatite, structuri de cazare care aveau rampa la intrare si… cam atat! Pe scurt, am consumat mult timp sa vad cum arata lucrurile in realitate sa stiu pe ce ma pot baza. Aceasta a insemnat ineficienta financiara.
Afirmatia planul de acasa nu potriveste cu cel din targ e adevarata, indiferent de domeniul de activitate. De aceea este bine sa aveti planificate toate resursele, dupa cum aratam intr-un articol anterior.
Schimbarea te ia pe nepregatite!
Imi duceam viata de antreprenor cu bune cu rele. Déjà, pe alte plaiuri decat cele mioritice, imi faceam un nume in zona “accesibility”. La un moment a aparut o rumoare, ca se va modifica legislatia pentru politele de asigurare a turistilor in caz de insolventa. L-am luat ca pe un zvon, desi - Fiti atenti la asta! - niciodata nu iese fum fara foc! Schimbarea legislativa a avut loc, iar multe agentii de turism, printre care si a mea erau in deriva. Asiguratorii pendulau intre norme, nu doreau fluctuatii in venituri, nu preluau clienti ale altor companii de asigurari, se vorbea despre garantii imobiliare si polite uriase… o nebunie!
Am vorbit cu alti colegi de bransa, am incercat toate companiile de asigurari incercand sa explic ca lucrez pe o nisa speciala. Dar nu si nu! Am incercat sa inchei polita in caz de insolventa inclusiv in UK. Am incercat toate solutiile si, chiar daca am consumat timp, sunt multumita ca am facut tot posibilul.
Cum nu doream sa functionez in ilegalitate am reconsiderat totul. Nisa mea era una sensibila si nu imi garanta un flux continuu de turisti, asadar povestea obtinerii cu dificultate a unei polite de insolventa se putea repeta.
Adaptabilitatea e o carte in maneca
Am predat licenta de turism chiar in ultima zi de valabilitate a politei. Am avut un ciudat sentiment de bine ca fac lucrurile corect legal, chiar daca mi-era ingrozitor de ciuda. Era o afacere cu implicatii frumoase, era de suflet si cu aplicabilitate pe termen lung. Dupa parerea mea, era cel mai frumos proiect din zona turismului inbound romanesc, mai mult decat atat, era proiectul meu. Cu toate acestea am preferat sa lucrez in legalitate. Asta chiar daca “legalitate” insemna sa suspend un vis si un serviciu absolut necesar in Romania si caut un alt domeniu, in care sa am know-how si in care sa performez.
Antreprenoriatul se invata cel mai bine in practica
Am pus pe hartie ce stiu sa fac mai bine, ce resurse am, ce alte resurse si cunostinte imi sunt necesare si m-am indreptat cu voinicie catre Copyright si Content marketing ( hai sa spunem pe romaneste continut unic – web si social media - pentru cresterea vizibilitatii unei afaceri online).
O luam de la inceput intr-un fel, dar aveam o mare lectie invatata: cea a antreprenoriatului aplicat. M-am desprins de ideea de agentie, nu neaparat simplu, si am mers mai departe.
Exista multe carti despre antreprenoriat, o parte a lor chiar bune. Cea mai buna lectie este practica. In fiecare zi gasesti lucruri noi pe care nu le poti citi in carti, descoperi ca a mai aparut o lege care te ingradeste, dar o alta care poate fi o oportunitate pentru tine. In practica am descoperit ca cei mai buni aliati ai antreprenorilor sunt disciplina, corectitudinea si adaptabilitatea. Nu exista esec, ci posibilitati. Orice plan incheiat mai putin bine e o lectie pentru urmatorul plan. Important e sa te adaptezi, sa planifici si sa faci lucrurile corect.
Pregatiti-va si intrati in lumea antreprenoriatului!